יום רביעי, 22 באוגוסט 2012

שש השלמויות - קורס שנתי

מפגשים שבועיים בימי חמישי בבקר במושב בית חנן
חקירת שש השלמויות תימשך גם בשנה הקרובה (2013-14)

שש השלמויות (בסנסקריט פארמיטא) הינן שש מידות נעלות המאפיינות את תודעתו של הבודהיסטווה, או במלים אחרות את תודעתו של המתרגל הנחוש לפתוח את ליבו לסבלם של אחרים, ומוכן להתחיל ליטול אחריות על רווחתם ואושרם. השלב הראשון הינו פיתוח המוטיבציה לעזור. הנכונות לצאת מהבועה האישית שלי ושל אלו הקרובים אלי, ולאזור את האומץ לשמור על לב פתוח ללסבל בכל מקום ובכל צורה בה הוא מופיע. אבל מה ביכולתנו לעשות למענם של כל אלו הסובלים מסביבנו? כיצד נוכל לעזור להם ולעצמנו? הדרך הבודהיסטית מפרטת מהם ההיבטים השונים של התודעה שעלינו לפתח אם ברצוננו להתמיד בדרך זו של לב פתוח ותודעה צלולה. המידות הן:
נתינה - היכולת להרפות מהאחיזה ב"שלי", ולהשתמש באופן המיטבי במשאבים שעומדים לזכותי על מנת להוסיף טוב ולהפחית את הסבל בעולם.
משמעת - מכונה גם התנהגות מוסרית (שילה). היכולת הנרכשת לשלוט בגופי ובדיבור שלי על מנת להימנע מלפגוע בעצמי ובאחרים. היכולת הזו נבנית בעזרת נחישות, התמדה, ופעולה סבלנית.
סבלנות - היכולת להבליג על פגיעה ועלבון, לשאת קשיים ואכזבות ולהתמיד לאורך זמן בתרגול. ללא סבלנות אין למתרגל אוויר לריצה למרחקים ארוכים.
מאמץ נלהב - את המונח הסנסקריטי (ויריה) ניתן לתרגם גם כאומץ. השילוב בין ההתמדה והנחישות לבין האומץ להגיע למקומות הקשים מבלי להירתע מוביל אותנו קדימה בדרך.
(את ארבע השלמויות הראשונות למדנו, חקרנו ותרגלנו בהרחבה בשנה החולפת (2012-13). בשנה הקרובה נמשיך בחקירת שתי השלמויות הבאות:)
ריכוז - משמעות המונח (דהיאנה) הינה גם היכולת להיות ממוקד במטרה שהצבנו לעצמנו, אבל גם היכולת לשהות במצבי התודעה האלו באופן שליו ונינוח, בהיר וחד לחלוטין ללא הפרעות והסחות דעת.
חכמה - האיכות הששית, המוכרת גם כשמו של ז'אנר הגות בודהיסטית רחב היקף (הפראג'-פארמיטא) היא זו המקנה לכל שאר האיכויות את האופי הייחודי לדרך זו. הסבלנות איננה סבלנות שגרתית, משום שאין באמת פוגע, נפגע או פגיעה, גם המוסר מתמוסס בריקות יחד עם כל ניסיון שלנו לאחוז בעצמו כמצילי העולם, או במישהו אחר כקורבן או כמסכן.

במהלך השנה הקרובה, החל מסוף אוגוסט 2013 ועד ליולי 2014 נבחן יחד את שתי המידות הנעלות האחרונות: הריכוז והחכמה. מדי שבוע נלמד, נתרגל, נדון ונשתף. בין מפגש למפגש נבחן כל אחד בביתו ובדרכו כיצד המידות האלו רלבנטיות לחיינו, ומה השינוי שהן מביאות לאיכות חיינו ולרוחב ליבנו. מטרת הלימוד איננה ידע תיאורטי או רכישת תעודה, אלא התנסות כנה ואמיתית בדרך לפיתוח התודעה שלנו.
המפגשים השבועיים ייערכו בבית חנן, מדי יום חמישי החל מהשעה שמונה ורבע בבקר ועד השעה עשר וחצי.
מספר פעמים בשנה ייערכו סופי שבוע מרוכזים לתרגול. סופי שבוע אלה הם חלק בלתי נפרד מהקורס וההצטרפות לקבוצה השבועית כוללת הבעת כוונות להגיע גם לסופי השבוע. תאריכים יימסרו בהקדם לכל המצטרפים.

מיקום: מרכז ביטוי, בית חנן.
למי הקורס מיועד: הקבוצה הנפגשת בבית חנן מתחילה את שנתה הרביעית, ומושתתת על מחוייבות, כנות וסקרנות. ניתן להצטרף לקבוצה אם יש לכם ידע בסיסי לפחות בתפיסה הבודהיסטית, ניסיון כלשהו במדיטציה, ובעיקר אם אתם מצויידים במידת הסבלנות, ומוכנים ללמוד תוך כדי ולהשלים פערים על ידי קריאה ולימוד במקורות אחרים.

תשלום: אנו גובים תשלום מראש עבור השימוש באולם בבית חנן. מלבד תשלום זה הקורס מוצע בדאנה, דהיינו, כל אחד יכול להשאיר בתום כל אחד מהמפגשים תרומה כנדבת ליבו וכמיטב יכולתו.

איך מצטרפים? פונים במייל אלי, בעז, בצירוף כמה שורות על הרקע שלכם בלימודי בודהיזם ותרגול מדיטציה.
bamichay@hotmail.com

להתראות, בעז

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה