יום שלישי, 14 בספטמבר 2010

איך עשו תורנויות בימיו של הבודהה?

איך עשו תורנויות בזמנו של הבודהה?
מתוך הקאנון הפאלי, הבודהה מבקר את נזיריו ביער ומתעניין בחייהם המשותפים:
"אבל אנורודהה, איך בדיוק אתם חיים כך (בחריצות, התמדה ונחישות)? [שאל הבודהה].
אדוני המכובד, הראשון מבינינו שחוזר מסיבוב הנדבות בכפר מכין את המושבים, מביא את המים לשתיה ולרחצה ומניח את דלי האשפה במקומו.
זה מבינינו החוזר אחרון מהכפר, אוכל מהאוכל שנשאר כאוות רצונו. את האוכל המיותר הוא משליך במקום ללא צמחיה, או במים חסרי חיים. הוא מסלק את המושבים, את מי השתייה והרחצה. הוא מפנה את דלי האשפה לאחר שרוקן אותו ורחץ אותו, ומטאטא את אזור האכילה.
מי שמבחין שכלי המים לשתיה, רחצה או לשירותים ריקים או ריקים למחצה, ממלא אותם. אם הם כבדים מדי עבורו, הוא מסמן בתנועת יד למישהו מחבריו, ויחד הם סוחבים אותם. אבל איננו שוברים את שתיקתנו לשם כך.
מדי חמישה ימים אנו יושבים יחד כל הלילה ודנים בדהרמה. כך, כבודו, אנו חיים בחריצות, התמדה ונחישות."
 (ובהמשך...)
"כמובן, אדוני המכובד, שאנו חיים בתיאום, תוך הערכה הדדית, ללא מחלוקות, מעורבבים זה בזה כמו חלב ומים, מסתכלים אחד על השני בעיניים אוהדות.
אבל אנורודהה, איך אתם חיים בצורה כזו?
אדוני המכובד, בעניין הזה אני חושב כך: "הרי שזהו רווח נקי עבורי, רווח עצום עבורי לחיות בחיי הרוחניים בחברת בני לוויה כאלו."
לכן אני מבצע מעשים פיזיים של נדיבות אוהבת כלפי חברי המכובדים, הן בגלוי והן בסתר. אני מבצע מעשים מילוליים של נדיבות אוהבת כלפיהם, הן בגלוי והן בסתר. אני מבצע מעשים מנטליים של נדיבות אוהבת כלפיהם, הן בגלוי והן בסתר.
לעתים עולה המחשבה בראשי, מדוע שלא אוותר על מה שהתכוונתי לעשות, ואצטרף למה שחברי מתכוונים לעשות? ואז אני מוותר על מה שהתכוונתי לעשות, ומצטרף למה שאותם אדונים מכובדים מתכוונים לעשות. בצורה כזו, אדוני, אנו אמנם שונים בגוף, אבל מאוחדים בנפש. "
מתוך הסוטרה: "הדרשה הקצרה בגוסינגה" (Culagosinga Sutta, Majjhima Nikaya 31)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה