יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

הדרשה הראשונה של הבודהה - ארבע אמיתות הנאצלים


הדרשה על ארבע אמיתות הנאצלים
Dhamma Cakka Pavattana Sutta, Samyutta Nikaya 5, 420
פעם שמעתי מילים אלו של הבודהה כאשר הוא שהה בגן הצבאים שבאיסיפאטאנא, ליד וורנאסי. באותו הזמן פנה המכובד אל חמשת הנזירים ואמר: "נזירים, ישנן שתי קיצוניות מהן צריך נזיר להימנע. מה הן השתיים? הקיצוניות הראשונה היא הסגידה לתשוקות-החושים ולתענוגות הנובעים מתשוקות-החושים. סגידה שכזו היא ירודה, רדודה, גסה, שפלה, שלילית ומזיקה. הקיצוניות השנייה היא הסגידה לסגפנות נוקשה. סגידה שכזו היא כואבת, שפלה, שלילית ומזיקה. הטטהאגטה נמנע מהקיצוניות האחת ומהקיצוניות האחרת, וכך הוא מגשים את דרך הביניים המביאה לראיה ולהבנה בהירה, והמובילה לשלום, חכמה, הארה ונירוואנה".
 "נזירים, מהי דרך הביניים שהטטהאגטה הגשים, הדרך המביאה לראיה ולהבנה בהירה, הדרך המובילה לשלום, חכמה, הארה ונירוואנה?"
 "זוהי דרך הנעלים כפולת השמונה הכוללת השקפה נכונה, נחישות נכונה, דיבור נכון, עשייה נכונה, פרנסה נכונה, מאמץ נכון, תשומת-לב נכונה, וריכוז נכון ".
 "זוהי, נזירים, דרך הביניים שהטטהאגטה הגשים, הדרך המביאה לראיה ולהבנה בהירה, הדרך המובילה לשלום, חכמה, הארה ונירוואנה".
"זו, נזירים, הינה אמת הנאצלים בנוגע לסבל: לידה היא סבל, זקנה היא סבל, מחלה היא סבל, ומוות הוא סבל. הפגישה עם הלא רצוי היא סבל, הפרידה מהרצוי היא סבל, ואי השגת הרצוי  גם היא סבל. בקצרה, חמשת המצרפים המגבירים את ההיאחזות הם סבל".
"זו, נזירים, הינה אמת הנאצלים בנוגע למקור הסבל: זוהי ההשתוקקות המובילה ללידה חדשה, מלווה בהתענגות ובהיצמדות לתענוגות השונים. זוהי  ההשתוקקות לתענוגות החושים, לקיום ולאי הקיום".
"זו, נזירים, הינה אמת הנאצלים בנוגע להפסקת הסבל: זוהי הדעיכה, ההכחדה והעלמות ההשתוקקות ללא כל שריד וזכר. זהו ויתור על ההשתוקקות, נטישתה, החופש ממנה, וההתעלות אל מעבר להשתוקקות".
"זו, נזירים, הינה אמת הנאצלים בנוגע לדרך המובילה להפסקת הסבל: זוהי דרך הנעלים כפולת השמונה הכוללת השקפה נכונה, נחישות נכונה, דיבור נכון, עשייה נכונה, פרנסה נכונה, מאמץ נכון, תשומת-לב נכונה, וריכוז נכון".
" זוהי אמת הנאצלים לגבי הסבל. יש להבין את הסבל. זו ההבנה של הסבל".
"כך, נזירים, התגלו בי ראיה, הבנה בהירה, התעוררות נכונה, חכמה ואור בנוגע לדברים שטרם נשמעו".
" זוהי אמת הנאצלים לגבי מקור הסבל. יש לנטוש את מקור לסבל. זו הנטישה של מקור הסבל".
"כך, נזירים, התגלו בי ראיה, הבנה בהירה, התעוררות נכונה, חכמה ואור בנוגע לדברים שטרם נשמעו".
" זוהי אמת הנאצלים לגבי הפסקת הסבל. יש להגשים את הפסקת הסבל. זו ההגשמה של הפסקת הסבל".
"כך, נזירים, התגלו בי ראיה, הבנה בהירה, התעוררות נכונה, חכמה ואור בנוגע לדברים שטרם נשמעו".
 " זוהי אמת הנאצלים לגבי הדרך המובילה להפסקת הסבל. יש לתרגל את הדרך המובילה להפסקת הסבל. הנה התרגול של הדרך המובילה להפסקת הסבל".
"כך, נזירים, התגלו בי ראיה, הבנה בהירה, התעוררות נכונה, חכמה ואור בנוגע לדברים שטרם נשמעו".
 "נזירים, כל עוד לא הבנתי את ארבע אמיתות הנאצלים כפי שהן בשלמותן, לא יכולתי לומר שבעולם הזה יש מישהו שהגשים התעוררות במעלה נעלה. אבל כאשר הבנתי את ארבע אמיתות הנאצלים כפי שהן בשלמותן, יכולתי לומר שבעולם הזה יש מישהו שהגשים התעוררות במעלה נעלה, שהתגלו בי ראיה והבנה, שהחופש של תודעתי אינו ניתן לערעור, שזוהי לידתי האחרונה, ואין עוד התהוות ולידה חדשה".
 כך לימד הבודהה. חמשת הנזירים שמחו לשמע תורתו, והנזיר הנכבד קונדאנא הגשים ראייה טהורה של הדהרמה: הוא הבין שכל הדברים שבדרך הטבע נולדים, בדרך הטבע הם גם נעלמים. מלא השראה, המכובד בעולם אמר, "אכן, קונדאנא הבין. אכן, קונדאנא הבין".
 כך גלגל הדהרמה יצא לדרכו והאלים כולם השמיעו קולם, "בגן הצבאים שבאיסיפאטאנא, ליד וואראנאסי, גלגל הדהרמה הנעלה ביותר יצא לדרכו ולא ניתן להשיבו לאחור". ממש באותו הזמן, באותו הרגע עצמו, הקול נישא והגיע עד לעולמות העליונים ורטט אדיר הרעיד את כל העולמות. זוהר נפלא התגלה ביקום כולו, זוהר נעלה שעולה על זוהרם של האלים כולם.
Dhamma Cakka Pavattana Sutta, Samyutta Nikaya 5, 420
(the Discourse on Turning the Wheel of the Dharma)
תרגום מאנגלית: בעז עמיחי (בהתבסס על תרגום של מאיר זוהר)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה