יום שבת, 23 בינואר 2016

מפגשי דהרמה לכל המשפחה

סנגהת המשפחות

סנגהת המשפחות של היא התארגנות של קבוצת מתרגלים שהם גם הורים (או הורים שהם גם מתרגלים), שמטרתה לגשר על הפער שבין עולם התרגול, הריטריטים והדהרמה לחיי המשפחה, חינוך הילדים והאתגרים של חיי היומיום. הסנגהה פועלת מאז סוכות 2013, ומקיימת פעילויות שונות ביוזמת, בתכנון ובארגון החברים.


ניתן לחשוב על מטרות שונות למפגשים של משפחות ברוח הדהרמה:
הזדמנות לדיון, ליבון, לימוד והעמקה בסוגיות הוריות ברוח הדרך הבודהיסטית.
§         הזדמנות להפגיש את הילדים עם ערכים בסיסיים של מודעות, קשב, חמלה וערכים אחרים מעולם הדהרמה.
§         חשיפת הילדים למושגים, לאנשים ולהווי של התרגול הבודהיסטי, כדי שיבינו לאן ההורים שלהם נעלמים (אמא יוצאת לריטריט...)
§         פגישה עם עוד ילדים שיש להם הורים מוזרים שעושים מדיטציה או אומרים מלים בסנסקריט.
§         פגישה עם עוד מתרגלים שיש להם הורים ומתמודדים עם אתגרים דומים
§         קיום סדנאות מסוימות בהן משפחות יוכלו לפגוש מורים ולתרגל מבלי להתרחק מהמשפחה.

הרעיון לקיים פעילויות למשפחות ולילדים, אינו רעיון מקורי של ידידי הדהרמה. סדנאות כאלה מוצעות מדי שנה בעמותת תובנה, ובודאי גם במקומות אחרים. לפעילויות שלנו אנו שואבים השראה מהפעילויות המוצעות לילדים ולמשפחות ב"פלאם וילג'" – מרכזו הרוחני 
הרעיון לקיים פעילויות למשפחות ולילדים, אינו רעיון מקורי שלנו. סדנאות כאלה מוצעות מדי שנה בעמותת תובנה, ובודאי גם במקומות אחרים. לפעילויות שלנו אנו שואבים השראה מהפעילויות המוצעות לילדים ולמשפחות ב"פלאם וילג'" – מרכזו הרוחני של מאסטר הזן טיך נאהת האן (קישור כאן ). כמו טיק נאהת האן, גם אנחנו רואים בפעילות הזו השקעה לטווח ארוך, או במלים שלו: "זריעת זרעים" (Planting seeds) ב"
הפעילויות שהתקיימו עד היום כללו:

סדנה בת יומיים בחול המועד סכות 2013, במרכז הרוחני בנווה שלום. בסדנה מכוננת זו השתתפו סה"כ כשתים עשרה משפחות. הפעילות כללה סשנים קסומים של פעילויות מודעות משותפות להורים ולילדים, פעילויות יצירה ולימוד סביב נושאים שונים, סיורים בסביבה והליכות שקטות, משחקי חושים, וזמן איכות של ההורים עם עצמם, למדיטציה שקטה, ולדיונים חשובים.
 
 
  
 
 




קורס עם הנזירה גשה קלסנג וואנגמו בקיבוץ יחיעם, דצמבר 2013 – הקורס היה קורס פילוסופיה "רגיל", אך במקביל אליו הוקם אגף משפחות. כאן הפוקוס היה על הניסיון לאפשר למקסימום הורים להשתתף בקורס, תוך כדי שמירה על פעילויות איכותיות ומרחב מודע ותומך ככל הניתן לילדים באותו זמן. הילדים אף ביקרו באולם המדיטציה ופגשו את המורה לפגישה קצרה.
שבת פעילות במושב תימורים, ינואר 2014. משפחת אליקים אירחה אותנו במועדון במושבם, שם נזכרנו בכמה מהפעילויות שהילדים כבר למדו מאד לאהוב, תרגלנו כמה רעיונות חדשים, עסקנו ביצירה מחומרים ממוחזרים, והצלחנו לפנות את ההורים לסשן שלו ונעים של מדיטציית שבת אחר הצהריים (הכי קרוב שהגענו לשלפשטונדה...)
שבת פעילות במערה ליד לוזית, מרץ 2014 – כעשר משפחות השתתפו בפעילות מאתגרת במיוחד. יחד זחלנו לתוך מערה צרה וארוכה. בחלל שבבטן המערה, ללא כל אור חיצוני, בחנו את החושים האחרים הפועלים כשאיננו רואים. הקשבנו גם לסיפורה של הלן קלר. אחר כך חגגנו את החזרה לצבעוניות המרהיבה שבחוץ. חלק מהמבוגרים זחל חזרה פנימה למדיטציה שקטה ומיוחדת של אור פנימי בעלטה שמסביב.
סדנת מודעות "למצוא את החופש שלי" בחול המועד פסח, 18 – 19 באפריל, בנווה שלום. יומיים של פעילויות לכל המשפחה. חלק גדול מהמשפחות נשארו לישון בשטח הסדנה באוהלים, וכך נוסף לנו זמן איכות מסביב למדורה, ומדיטציית בקר להורים החרוצים.
"מודעות דור שלישי" – סוף שבוע עם המורה הטיבטי גשה פמה דורג'ה, נזיר, מורה לפילוסופיה, איש חינוך המבקר בישראל מזה מספר שנים. בסוף השבוע הזה העביר גן לה פעילויות לילדים (בתרגום לעברית כמובן), שיעורים להורים, ויחד אתו דנו באתגרי חינוך הילדים במאה ה -21. מגשה פמה דורג'ה שמענו סיפורים על הואי מורה תלמיד במסורת הטיבטית, על מקומה של הנחישות וסכנת פינוק היתר. נשארנו עם מגוון רחב של נושאים למחשבה.
ועוד פעילויות רבות (סכות, חנוכה, ימי טיולים באזור השרון, סדנה בפסח ועוד...)

הצטרפות לסנגהת המשפחות:

כל הפעילויות המאורגנות על ידי ועבור סנגהת המשפחות פתוחות לכל מי שמעוניינים להצטרף. אין צורך להיות חלק מרשימה כלשהי, ואפשר להצטרף לפעילות ספציפית. עם זאת, אנחנו ממליצים להירשם לרשימת הדיוור שלנו, ואם אהבתם את הפעילויות לנסות ולהתמיד. ניתן בקלות לראות את התועלת הרבה שמפיקים הילדים מההכרות ההולכת ונבנית, מהאמון והביטחון שהם חשים יחד. גם ההכרות שלהם אתנו, המבוגרים, מקלה עלינו להעביר את הפעילויות כשעולה הצורך.
כדי להצטרף לרשימת הדיוור יש למלא את טופס הקצר כאן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה